Ook in Nederland maken gemeenten gebruik van Schulinck Omgevingsrecht. De oplossing heet anders, en is aangepast aan de lokale en nationale wetgeving van Nederland, maar de basis is wel dezelfde. Tijd voor een blik over de grens dus. In de plattelandsgemeente Bronckhorst maakt Schulinck Omgevingsrecht een wereld van verschil bij het klaarstomen van de gemeente voor de nieuwe omgevingswet.

Bronckhorst ontstond in 2005 door de fusie van vijf kleinere gemeenten tot één administratief geheel met ruim 36.000 inwoners. De voorbije jaren werkte Bronckhorst hard aan de samenvoeging van de omgevingsplannen van de verschillende deelgemeenten. Nu is nog één plan over voor de landelijke gebieden en één voor de stedelijke gebieden. Maar met de Nederlandse omgevingswet die vanaf 2021 ingaat, moeten ook die samenvloeien tot één enkel omgevingsplan voor de hele gemeente.

Martin Jolink, beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening voor de gemeente Bronckhorst, ging op zoek naar een oplossing. Doelstelling: hem helpen bij het verder centraliseren van alle informatie in het kader van de invoering van die omgevingswet. Zo kwam hij bij  Schulinck Omgevingsrecht uit. “Soms was het best wel lastig om de informatie te zoeken” licht hij toe. “Verschillende bestanden met informatie, dingen op het intranet, collega’s van het juridische cluster met een eigen databank … Met Schulincks oplossing zit alles op één plek, ook het gemeentebeleid. Daarin zit voor mij de doorslaggevende waarde.”

Bij het inrichten van de oplossing leverde Bronckhorst het gemeentebeleid aan bij Schulinck. Vervolgens werd het door Schulinck ingevoerd in het systeem. “Zij categoriseren het ook onder de juiste kopjes”, aldus Jolink. “Maar het is wel aan ons om ervoor te zorgen dat het actueel blijft en elke verandering door te geven aan Schulinck. Beleidsregels veranderen wel één of twee keer per jaar en met de nieuwe omgevingswet kan er nog meer aangepast moeten worden.”

Tegelijk was het voor Bronckhorst ook een goede aanleiding om alle documenten te actualiseren en de ballast overboord te gooien: “Werken we er nog mee? Zijn ze nog actueel? Wat niet meer actueel is kan weg. Bij wat nog wel actueel is, stellen we ons de vraag: is het nog praktisch of moeten we het herzien? Alle andere databanken en informatie verdwijnen, alles moet op één plek. We willen niet dat straks een collega nog een document pakt dat verouderd is.”

Vlot en gericht antwoord

Jolink ziet, behalve het ‘alles op één plek principe’ nog meer voordelen aan de nieuwe omgeving: “Het systeem heeft een gemakkelijke zoekfunctie en de jurisprudentie wordt snel verwerkt. Dat laatste was voor mij ook echt een voorwaarde, dat het actueel is. Wat ook aardig is: je betaalt naar grootte van de gemeente en er kunnen zoveel mensen inloggen als je wilt. Dus niet dat je per licentie apart moet betalen. Er zit ook een juridische helpdesk achter, dat is heel fijn. Die helpdesk neemt niet de volledige taak van de advocaat over, maar als je snel iets wilt weten of iets bevestigd wilt zien, dan krijg je daar vlot een gericht antwoord op.”

Volg onze bedrijfspagina op LinkedIn voor meer informatie

Als eerste op de hoogte? We geven extra duiding en informatie bij actuele topics uit het Omgevingsrecht voor gemeenten op onze LinkedIn pagina Wolters Kluwer Belgium Local.