Ontvankelijkheid en volledigheid van een vergunningsaanvraag

9 februari 2023 Omgevingsrecht, Omgevingsvergunning

Een omgevingsvergunningsaanvraag moet, om voor beoordeling in aanmerking te komen, eerst de drempel van de ontvankelijkheid en de volledigheid over geraken. Hoewel die drempel vaak wordt geacht symbolisch te zijn, voorkomt een goede beoordeling daarvan vaak een hoop ellende achteraf. De eerste 30 dagen na het indienen van een vergunningsaanvraag zijn dan ook van vitaal belang. In deze periode beschikt de bevoegde overheid namelijk over een arsenaal aan middelen om haar uiteindelijke beslissing zorgvuldig te (kunnen) nemen.

Klik op de afbeelding hieronder of op deze link voor de PDF versie van de infographic Ontvankelijkheid en volledigheid van een vergunningsaanvraag

Infographic afbeelding van 'Ontvankelijkheid en volledigheid van een vergunningsaanvraag'

Tekst uit Infographic:

Ontvankelijkheid en volledigheid van een vergunningsaanvraag

Een omgevingsvergunningsaanvraag moet, eerst de drempel van de ontvankelijkheid en de volledigheid over geraken. Een goede beoordeling voorkomt vaak een hoop ellende achteraf.

De ontvankelijkheid van een vergunningsaanvraag

Een vergunningsaanvraag begint bij een correcte projectsamenstelling. Een omgevingsvergunningsaanvraag moet alle onlosmakelijk met elkaar verbonden vergunningsplichtige en meldingsplichtige aspecten omvatten (artikelen 5 en 7 OVD)

  • Uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen
  • Verkavelen van grond
  • Exploiteren van ingedeelde inrichtingen of activiteiten
  • Uitbaten van kleinhandelsactiviteiten
  • Wijzigen van de vegetatie

Ook de regularisatie kan een onlosmakelijk verbonden aspect bij een project zijn.

Een aanvraag die hiertegen zondigt, is ononvankelijk. Dit kan in principe niet rechtgezet worden.

De volledigheid van een vergunningsaanvraag

Naast een correcte projectsamenstelling is ook een correcte dossiersamenstelling essentieel. Een correcte dossiersamenstelling begint bij de juiste formulieren, addenda en plannen (artikel 15 OVB).

Een aanvraag die hiertegen zondigt, is onvolledig. Dit kan wél rechtgezet worden, op vraag van de bevoegde overheid of GOA.

Project-m.e.r.-screening

Als een omgevingsvergunningsaanvraag een project-m.e.r.-screening bevat, wordt onderzocht of een project-MER noodzakelijk is. Als blijkt dat een project-MER noodzakelijk is, heeft dit automatisch de onvolledigheid van de vergunningsaanvraag tot gevolg.

Deze onvolledigheid kan niet worden rechtgezet en resulteert in de onmiddellijke stopzetting van de vergunningsprocedure.

Wat nu?

Ja: Ontvankelijk en volledig

  • Een ontvankelijke en volledige vergunningsaanvraag doet de beslissingstermijn ingaan.
    • Gewone procedure als het advies van de OVC vereist is
    • Gewone procedure als het advies van de OVC niet vereist is
    • Vereenvoudigde procedure
  • Wordt geen beslissing genomen binnen de geldende termijn wordt de vergunningsaanvraag geacht stilzwijgend geweigerd.

Nee: Onontvankelijk of onvolledig

  • Een onvolledigheids- of onontvankelijkheidsverklaring is een ‘in laatste aanleg genomen beslissing’.

Pas op!

De stilzwijgende weigering heeft tot gevolg dat de bevoegde overheid later in principe niet meer in beroep zal kunnen gaan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Pas op!

Wanneer wordt beslist dat een aanvraag onvolledig is, moet het wel duidelijk zijn dat de ontbrekende gegevens of plannen noodzakelijk zijn om een volledige, zorgvuldige, correcte, ruimtelijke en stedenbouwkundige inschatting te maken.

Onontvankelijk of onvolledig. Wat nu?

Hiertegen kan de vergunningsaanvrager dus in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Schulinck Omgevingsrecht