De dienst Omgeving van een kleine gemeente zoals Pittem staat heel dicht bij de burger. Omgevingsambtenaar Eddy Truyaert krijgt regelmatig dossiers waarbij hij snel moet handelen, van vragen van burgers tot projectoverleg met architecten en ontwikkelaars. De burger is ook nauw betrokken bij die aanvragen en projecten, via het geoloket van de gemeente of via vooroverleg. Sinds begin 2023 maakt de gemeente Pittem gebruik van Schulinck Omgevingsrecht om vragen van burgers en projectontwikkelaars te beantwoorden op basis van up-to-date informatie.

Niet langer gedateerde handboeken uitpluizen

Eddy krijgt regelmatig vragen rond vrijstellingen of bepaalde uitvoeringsbesluiten, maar de wetgeving daarrond verandert wel regelmatig. Met de databank van Schulinck Omgevingsrecht vindt hij het tóch makkelijk om die vragen correct te beantwoorden. “Een klik en hup, je hebt de laatste stand van zaken. Vroeger zocht ik het advies van collega’s bij andere gemeentes of probeerde ik het antwoord te vinden in een uitgeprint handboek. Maar na een paar jaar waren die handboeken niet meer up-to-date en zelfs met het advies van collega’s was het altijd een kleine gok over wat nu de laatste stand van zaken was. Terwijl het natuurlijk wel belangrijk is om zeker van je stuk te zijn.”

Daarom besliste de gemeente om aan de slag te gaan met Schulinck Omgevingsrecht. De databank zorgt ervoor dat Eddy zekerder is over zijn antwoorden naar burgers toe. “Het neemt mijn twijfel weg: je gaat naar de snelkoppeling over een bepaald uitvoeringsbesluit en daar staat wat de huidige situatie is, simpel. Wat ook handig is, is dat je kan doorklikken naar bepaalde uitspraken over dat onderwerp. Erg interessant als je een gelijkaardig dossier hebt.”

Ondersteuning bij ingewikkelde situaties

“Ik heb ondertussen al een tiental vragen gesteld aan de helpdesk. Ik krijg telkens zeer snel antwoord.” In het begin twijfelde de gemeente of het de juristen van Schulinck Omgevingsrecht wel zou lukken om binnen 48 uur te antwoorden, maar tot nu toe lukte het hun altijd binnen die termijn. “Die snelheid is belangrijk voor ons. We zijn een kleine gemeente, dus we kennen veel burgers persoonlijk. Sommigen durven me wel al eens bellen als ze niet snel genoeg antwoord hebben. Ik probeer daarop in te spelen, en Schulinck Omgevingsrecht helpt mij in die dienstverlening.”

De meeste vragen van burgers kan Eddy zelf oplossen, maar soms gaat het om ingewikkelde situaties, zoals een verkaveling van meerdere woningen of een vraag over het onderhoud en de heraanleg van gemeentewegen, wat eigenlijk buiten zijn bevoegdheden valt. “De antwoorden van de juristen zijn zeer gedetailleerd en accuraat, wat voor mij zeker een meerwaarde is. De wetgeving zaait soms zelf twijfel, maar dankzij de helpdesk krijg ik toch duidelijkheid en ben ik zekerder over mijn advies naar burgers toe.”

Jaloerse collega’s

Schulinck Omgevingsrecht verdient volgens Eddy een 9 op 10, niet alleen voor de helpdesk en de databank, maar ook voor de webinars. “De webinars over de middag passen goed in mijn planning. Ik vind het ook ideaal dat ze een halfuurtje duren, dan kan je al eens dieper ingaan op een onderwerp.”

Eddy raadt Schulinck Omgevingsrecht zeker aan, vooral voor gemeentes met kleinere diensten of eenmansdiensten. “Sommige van mijn collega’s bij de gemeente Pittem zijn al een beetje jaloers aan het worden. Verschillende onder hen zijn eenmansdiensten en moeten wel nog via meerdere kanalen de juiste informatie proberen te verzamelen. Schulinck Omgevingsrecht zorgt ervoor dat ik snel en accuraat antwoorden krijg, zij zouden dat ook wel graag willen.”

Wil je Schulinck Omgevingsrecht zelf testen? Vraag hier je demo aan.