Samen met haar drie collega’s is Siobhan Honai, diensthoofd Omgeving in Lennik, heel enthousiast over Schulinck Omgevingsrecht. “Hoewel Lennik een kleine gemeente is, is het team bedolven onder het werk. Daarom zijn de experten en de databank echt een zegen voor ons. We kunnen sneller, correcter en goedkoper werken”, vertelt Siobhan.

In de landelijke gemeente Lennik ten westen van Brussel wonen zo’n 9000 mensen. Toch hebben Siobhan en haar collega’s van de dienst Omgeving Mark, Lynn en Annelies, hun handen meer dan vol. “De gemeenten krijgen steeds meer bevoegdheden en dat betekent meer werk maar het team is wel hetzelfde gebleven”, zegt Siobhan. “Daarnaast is onze job inhoudelijk veranderd: eerst waren we omgevingsambtenaren met een focus op onder andere ruimtelijke ordening maar ondertussen voelen we ons bijna juristen. Tegenwoordig zijn veel dossiers complex en juridisch geladen.”

Het team in Lennik maakte vaak gebruik van het zakboekje ruimtelijke ordening. Toen sloeg corona toe en werd telewerken de norm. Het fysieke boekje volstond niet meer en dus ging de dienst op zoek naar een digitale variant. Tijdens die zoektocht leerden de collega’s Schulinck Omgevingsrecht kennen en ze waren meteen overtuigd.

Snel, accuraat en eenduidig advies

Begin 2021 ging Lennik aan de slag met Schulinck Omgevingsrecht. “Eigenlijk staat het de hele dag open op mijn computer. De pagina’s die ik veel bezoek, markeer ik als favoriet”, vertelt Siobhan. “Alle informatie zoals wetgeving wordt op één plaats verzameld, daardoor kan je snel en praktisch werken en zie je het volledige beeld.” De dienst Omgeving maakt niet alleen gebruik van de databank om wetgeving op te zoeken maar consulteert ook regelmatig de sjablonen en procedures.

Als de omgevingsambtenaren uitsluitsel willen over dubieuze wetgeving, vragen ze de experts om advies. Dat gebeurt een of twee keer per week. “Vroeger stelden we onze vragen of die van burgers aan de helpdesk van het Departement Omgeving maar het duurde twee à drie weken voor we een antwoord kregen. Of we consulteerden een raadsman, maar dan moesten we eerst een selectieprocedure afwerken om pas daarna onze vraag te kunnen stellen. Dat is erg omslachtig voor een eenvoudige vraag en duurde soms anderhalve maand. Dat is te lang voor een koppel dat zijn droomhuis op die manier aan zijn neus ziet voorbijgaan”, verduidelijkt Siobhan, “We gingen ook te rade bij collega’s van andere gemeenten via een online platform maar dat leverde geen eenduidige interpretaties op. Nu gaat het veel sneller – binnen de twee dagen krijgen we gegarandeerd een antwoord – en is het antwoord accurater.”

Vroeger duurde het beantwoorden van een vraag soms anderhalve maand. Dat is te lang voor een koppel dat zo zijn droomhuis aan zijn neus ziet voorbijgaan

Na vijf adviezen terugbetaald

Voor de dienst omgeving in Lennik is Schulinck Omgevingsrecht niet alleen een handig instrument maar ook een hulpmiddel om up-to-date te zijn over de veranderingen in milieu en ruimtelijke ordening. “De nieuwsbrief op maandag is een van de enige nieuwsbrieven die ik nog lees”, lacht Siobhan. “Onlangs zag ik bijvoorbeeld dat gemeenten vanaf 2025 verplicht zijn om laadpalen voor elektrische wagens te voorzien aan bepaalde gebouwen en parkings. Dat is nuttig om te weten en daar kunnen we dan rekening mee houden in onze nieuwe verordening over parkeren.”

De enige nieuwsbrief die ik nog lees, is die van Schulinck Omgevingsrecht. Zo ben ik mee met veranderingen

Het enige minpuntje is de zoekfunctie. Soms brengen de zoektermen minder resultaten dan verwacht. Dan grijpt ze wel eens terug naar het zakboekje. Siobhan: “Het zou dus nog beter zijn als de databank makkelijker te doorzoeken is, maar misschien is dat omdat ik niet de juiste zoektermen kies of redeneer volgens de indeling van het zakboekje en de databank anders opgebouwd is.”

Ook op budgettair vlak is Schulinck Omgevingsrecht een meerwaarde voor het team in Lennik. Vroeger deed de gemeente voor elke vraag een beroep op een externe raadsman maar dat nam veel tijd in beslag en is duur. “Sinds we de databank en helpdesk gebruiken, hebben we geen enkele keer een externe raadsman moeten inschakelen. Na vijf adviezen had Schulinck Omgevingsrecht zichzelf al terugbetaald”, berekent Siobhan. “Het is geruststellend dat je twijfels worden weggenomen door snelle, duidelijke adviezen met veel context en informatie van een expert zonder het budget voor advocaten erdoor te jagen.” Leidt dit tot een beter gemeentelijk beleid? “Dat is misschien een brug te ver, maar het beleid is zeker beter gestaafd”, besluit ze.