De Raad van State vernietigde op 31 januari 2025 (nr. 262.198) een besluit tot definitieve vaststelling van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (verder RUP). De mobiliteitsstudie werd volgens de Raad tijdens de planprocedure op een ontoereikende en onzorgvuldige wijze gevoerd.

De opmaak van het RUP steunt zich namelijk op een mobiliteitsstudie uit 2015. Deze studie gaat terug op het verkeerscirculatieplan en het parkeerbeleid uit een mobiliteitsplan van 2012, gebaseerd op onderzoeken uit 2009. Een plan-MER-screeningsnota moet evenwel het resultaat zijn van een zorgvuldig onderzoek. Gesteund op juiste, relevante en toereikende feitelijke gegevens.

Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als de GECORO uitten al bij aanvang van het planproces hun bezorgdheid over de globale mobiliteitsproblematiek en de te beperkte mobiliteitsstudie. Ook onderwierp de plannende overheid een bijkomende mobiliteitsstudie van 2023 niet aan een openbaar onderzoek en was deze alsnog te beperkt. Ondanks de aanhoudende kritiek van de GECORO vervolledigt de plannende overheid het mobiliteitsonderzoek niet. De mobiliteitsproblematiek schuift ze, wat een sporthal betreft, door naar het projectniveau.

De Raad besluit dan ook dat het mobiliteitsonderzoek voor het gemeentelijk RUP ontoereikend en onzorgvuldig is.

Wist je dat?

Naast de meest actuele informatie, krijgt u met een abonnement op Schulinck Omgevingsrecht ook toegang tot onze helpdesk. Daarmee bezorgen onze experten u binnen de 2 werkdagen een juridisch onderbouwd, praktisch antwoord op al uw omgevingsrechtelijke vragen.

Nog geen abonnement? Vraag dan snel een demo aan!