3 Meldingsprocedures
26 mei 2023 Omgevingsrecht, Omgevingsvergunning
Er ontstaan vaak vragen over het beoordelingskader of de te volgen procedure als het gaat om meldingen.
In deze infographic bespreken we de voornaamste kenmerken van drie soorten meldingen en hun bijbehorende procedure en beoordeling:
- Melding voor stedenbouwkundige handelingen en klasse 3 inrichtingen
- De melding voor overdracht van een omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen en activiteiten
- Melding voor handelingen aan beschermde stads- en dorpsgezichten
Tekst uit Infographic:
Schulinck Omgevingsrecht
3 meldingsprocedures op een rij
Er ontstaan vaak vragen over het beoordelingskader of de te volgen procedure als het gaat om meldingen
In deze infographic bespreken we de voornaamste kenmerken van drie soorten meldingen en hun bijhorende procedure:
Handelingen
1. Melding voor stedenbouwkundige handelingen en klasse 3 inrichtinge
Stedenbouwkundige handelingen
- Zorgwonen (artikel 4.1.1 18° en 4.2.4 VCRO)
- Meldingsbesluit (bv. een veranda)
Klasse 3 IIOA
- bv. exploitatie feestzaal met muziekinstallatie
2. De melding voor overdracht van een omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen en activiteiten
Volledige overdracht van omgevingsvergunning voor IIOA
Opgelet: gedeeltelijke overdracht = een verandering van een IIOA en dus vergunningsplichtig (artikel 5.1.1, 12° d) DABM en artikel 11 ev. OVB) Vb. Exploitant van een metaalgieterij, verkoopt haar onderneming
3. Melding voor handelingen aan beschermde stads- en dorpsgezichten
Handelingen aan beschermd stads- of dorpsgezicht vermeld in artikel 6.2.5 OEB die:
- Zichtbaar vanaf openbare weg
- Niet vrijgesteld van toelating in beheersplan (artikel 6.3.12 OEB) Vb. vervangen van buitenschrijnwerk.
Procedure
Art. 109 OVD e.v. en art. 136 e.v. OVB
Melder?
IIOA: exploitant of als IIOA onlosmakelijk verbonden is met woonfunctie onroerend goed dat hoofdzakelijk voor bewoning: de eigenaar (art. 137 OVB) SH: vrije keuze
Bevoegde overheid?
CBS of GOA tenzij melding deel van vergunningsaanvraag waarvoor deputatie of Vlaanderen bevoegd is (art. 107 OVD)
Hoe?
- Via omgevingsloket
- Formulier B07
- Relevante addenda
Art. 79 OVD en art. 97 OVB
Melder?
Exploitant aan wie omgevingsvergunning wordt overgedragen
Bevoegde overheid?
Bevoegde overheid vóór overdracht
Hoe?
- Via omgevingsloket
- Formulier B04
- Relevante addenda
Art. 6.3.12 OEB
Melder?
Steller van handelingen aan beschermd stads- of dorpsgezicht
Bevoegde overheid?
CBS gemeente waar beschermd stads- of dorpsgezicht zich bevindt
Hoe?
Meldingsformulier schriftelijk of via
digitaal loket:
- Meldingsformulier Agentschap Onroerend Erfgoed
- Beschrijving huidige staat van goed
- Beschrijving geplande handelingen
- Motivering van geplande handelingen, desgevallend hoe die voortbouwen op het beheersplan
- Vermoedelijke begin- en einddatum handelingen
Beoordeling
Art. 109 OVD e.v. en art. 136 e.v. OVB
Beperkt beoordelingskader
- Geen opportuniteitsoordeel (bv. goede ruimtelijke ordening)
- Louter nagaan of handeling meldingsplicht en niet verboden is op grond van regels:
- Meldingsbesluit (art. 4.2.2 VCRO)
- Zorgwonen (art. 4.2.4 VCRO)
- Milieuvoorwaarden die toelaatbaarheid IIOA in of nabij sommige gebieden beperken of verbieden (art. 5.4.3 §3 DABM en 4.1.1.1 VLAREM II)
Vb. CBS kan de veranda niet beoordelen op de verenigbaarheid met goede ruimtelijke ordening maar kan wel weigeren akte te nemen omdat veranda meer dan 40 m² bedraagt (art. 4 Meldingsbesluit)
Vb. CBS weigert aktename omdat feestzaal nietverenigbaar is met bestemming woonparkgebied
Art. 79 OVD en art. 97 OVB
Geen, n.v.t.
Art. 6.3.12 OEB
Controle of handelingen wezenlijke eigenschappen beschermd stadsdorpsgezicht verstoren
Indien ja: kennisgeving aan melder binnen 30 dagen na datum melding (zoniet mag melder handelingen uitvoeren) tenzij zelf onroerenderfgoedgemeente bezorgt CBS melding aan Agentschap Onroerend erfgoed bijwie toelatingsprocedure vereist is (art. 6.3.2 – 6.3.11 OEB)