Om u blijvend van dienst te zijn met betrekking tot de praktische uitvoering van het omgevingsrecht, belichten wij elke week een veelgestelde vraag en behandelen we beknopt het antwoord daarop.

Deze week is dat de volgende vraag:

Vraag: Mag de gemeente voor een afschrift van bestuursdocumenten een vergoeding vragen?

Antwoord: Ja, maar inzage en uitleg van bestuursdocumenten moeten steeds gratis zijn.

Op basis van de zgn. actieve openbaarheid van bestuur, heeft iedereen steeds recht op zowel inzage, als uitleg en/of afschrift van een bestuursdocument (artikel II.31 lid 1 Bestuursdecreet).

Zowel de inzage in als de uitleg over een bestuursdocument moet verplicht gratis zijn. Voor een afschrift mag de gemeente daarentegen wel een redelijke vergoeding vragen (artikel II.31 lid 2 Bestuursdecreet). Om discussie te voorkomen, kan een gemeente de kostprijs van zulke kopieën bijvoorbeeld in een gemeentelijk reglement bepalen (artikel 40 DLB).

Let wel: hoewel u de inzage van bestuursdocumenten niet kan weigeren, mag u evenwel niet van elk bestuursdocument een afschrift overhandigen. Architecturale plannen zijn bijvoorbeeld beschermd door het auteursrecht. Een afschrift daarvan afgeven, kan maar onder bepaalde voorwaarden.

Meer informatie hierover kan u terugvinden op deze pagina op Schulinck Omgevingsrecht.

Wist u dat?

Naast de meest actuele informatie, krijgt u met een abonnement op Schulinck Omgevingsrecht ook toegang tot onze helpdesk. Daarmee bezorgen onze experten u binnen de 2 werkdagen een juridisch onderbouwd, praktisch antwoord op al uw omgevingsrechtelijke vragen.

Nog geen abonnement? Vraag dan snel een demo aan of vul onderstaand formulier in!

Meer weten over Schulinck Omgevingsrecht? Laat uw gegevens dan hier achter

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.