Als de gemeente Buggenhout vroeger een complexe juridische vraag of problematiek kreeg, kon het wel even duren voor ze de burgers een antwoord kond bieden. En dat antwoord was bovendien niet altijd even eenduidig. Vandaag, dankzij Schulinck Omgevingsrecht, krijgt de burger snel een antwoord, dat niet alleen correct is maar ook nog eens mooi juridisch onderbouwd.

De landelijke gemeente Buggenhout in Oost-Vlaanderen telt bijna 15.000 inwoners. Ooit maakte ze zelfs op tv naam als geografisch middelpunt van Vlaanderen, maar vandaag is de gemeente vooral bekend voor het ‘Buggenhout-Bos’, een 190 hectare groot bos dat elk weekend vele dagjestoeristen ontvangt.

Toen milieuambtenaar Ingrid Olbrechts in 2021 door Wolters Kluwer werd gecontacteerd, was ze meteen benieuwd: “Ik vroeg me af of dit platform en de bijhorende dienstverlening inderdaad zoveel konden bieden als wat ons werd voorgeschoteld. Ik ging dus graag in op het aanbod om dit een tijdje gratis uit te proberen, en nodigde meteen ook mijn collega omgevingsambtenaar Mathieu Moyson uit, omdat dit ook voor hem een verrijking leek.” Deze testperiode maakte hen zo enthousiast dat ze meteen besloten om op Schulinck Omgevingsrecht in te tekenen.

“Vooral de mogelijkheid om een juridische vraag bij de juridische experts van de Schulinck Omgevingsrecht databank neer te leggen en te weten dat je snel een betrouwbaar en onderbouwd antwoord terugkrijgt, maakte dit aanbod voor ons erg aantrekkelijk”, licht Ingrid toe, “in de gemeente hebben we geen eigen jurist, en als je langs de overheidskanalen zulke vragen stelt, kan dat langer duren. Je kan dan wel terecht bij een advocaat, wat we met name voor handhaving af en toe deden, maar dan wordt het meteen erg duur advies.”

Als de burger ons nu iets vraagt, kunnen we dit niet alleen beantwoorden, maar we kunnen er ook de nodige juridische duiding bij geven. Zo weet die burger dat het geen nattevingerwerk betreft, en vermijd je heel wat discussies.

Concrete juridische vragen beantwoord en toegelicht

“Ook binnen de dienst Omgeving vulde Schulinck Omgevingsrecht een hiaat”, vult Mathieu aan, “ik had wel een mooi draaiboek geërfd van een ex-collega, en met algemene vragen kan ik terecht op het Yammer-platform waarop ik kan overleggen met collega’s omgevingsambtenaren uit andere gemeenten. Maar dat draaiboek was al enkele jaren oud en blijkt intussen voor sommige zaken al gedateerd. Er staat bijvoorbeeld al niet meer in dat de milieutermijn intussen van dertig naar twintig dagen is herleid. En de collega’s op Yammer kunnen wel algemeen goede raad geven, maar voor vragen rond juridische aspecten voor mijn concrete problematiek kon ik moeilijk elders terecht. En daarvoor kan ik nu steevast op Schulinck Omgevingsrecht rekenen.”

Wolters Kluwer blinkt trouwens vaker uit in gerichte en relevante communicatie, merkt Ingrid op: “Onlangs organiseerden ze een webinar over het vrijstellingenbesluit, en dat was helemaal zoals het hoort: niet te kort, niet te lang. Geen vier uren uitweiding over juridische context, maar enkel die info waar je als ambtenaar naar op zoek bent.” Ook de nieuwsbrieven, met een korte samenvatting van de wijzigingen in de relevante wetgeving, kan ze erg waarderen.

Snelheid en duiding als meerwaarde voor de burger

Maar de grootste meerwaarde van Schulinck Omgevingsrecht ligt toch in de betere dienstverlening die de gemeente zijn burgers nu kan aanbieden, meent Mathieu: “Als de burger ons nu iets vraagt, kunnen we dit niet alleen beantwoorden, maar we kunnen er ook de nodige juridische duiding bij geven. Zo weet die burger dat het geen nattevingerwerk betreft, en vermijd je heel wat discussies. Ook de korte antwoordtermijn – twee dagen is echt niet overdreven lang – kunnen wij en onze klanten erg waarderen.”

Ingrid ondervindt ook dat de ondersteuning van de juridische experts van Wolters Kluwer meer oplevert dan enkel dat gerichte antwoord waar zij en de burger naar op zoek zijn: “Door hun manier van antwoorden – erg goed opgebouwd en met toelichting waar je alles kan vinden – merk ik dat ik de juridische materie ook veel beter begrijp en beter weet waar te zoeken. Dat komt onze efficiëntie ook weer ten goede.”

De kwaliteit van de antwoorden ligt dus erg hoog. “Ik zou hen bijna een maximumscore geven”, lacht Mathieu, “maar één ding mis ik nog. Pas als ze naast hun antwoorden niet alleen de juridische bronnen zouden vermelden maar ook vergelijkbare cases aanhalen in andere gemeenten, dan zou ik hen een welverdiende 10 op 10 geven.” Ook Ingrid vindt het platform meer dan geslaagd: “Ik zou het nog meer moeten gebruiken, maar toch geef ik al graag een 8 op 10, omdat Schulinck Omgevingsrecht een goede ondersteuning is gebleken in het ontwarren van het juridisch kluwen waar we zo vaak mee geconfronteerd worden.”

Zoeken naar feedback

Schulinck Omgevingsrecht doet trouwens meer dan enkel antwoorden geven, in de vorm van juridische experts of informatie in de kennisbank, vult Mathieu nog aan: “Het Omgevingsrecht-team in België gaat ook actief op zoek naar terugkoppelmomenten, waarbij zij graag van ons vernemen hoe we de samenwerking ervaren. Niet alleen zorgt dit voor een verrijking van hun platform en dienstverlening, het maakt de samenwerking ook aangenamer als je weet welke gezichten schuilen achter de antwoorden en het platform.”