Sinds Rick van Vijfeijken, deskundige Ruimte in Kinrooi, Schulinck Omgevingsrecht gebruikt, rekenen hij en zijn collega’s regelmatig op de helpdesk om burgers een snel en volledig antwoord te geven op hun vragen. “De helpdesk behandelt zelfs aspecten van een vraag waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Zo kreeg ik bij mijn vraag over airco een overzicht van de wetgeving op stedenbouwkundig- en milieuvlak, de interpretatie van die wetgeving en een samenvatting van de info voor inwoners. Volledig, gemakkelijk en meer dan verwacht!”

In Kinrooi wonen zo’n 12 000 inwoners. Voor vragen over omgevingsrecht kloppen ze aan bij Rick, Elke en de andere collega’s van de dienst Ruimte. Sinds enkele maanden krijgen de collega’s ondersteuning van Schulinck Omgevingsrecht. Nadat ze een demo kregen, waren ze meteen overtuigd van de databank. “We merkten direct dat de tool heel gebruiksvriendelijk is. Dat is handig voor collega’s die niet met technologie opgegroeid zijn”, legt Rick uit.

Voor ze Schulinck Omgevingsrecht gebruikten, zochten de collega’s online of in de papieren codex naar de informatie die ze nodig hadden, stelden ze vragen aan een studiebureau, aan andere gemeenten of aan de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Nu contacteren ze de helpdesk of doorzoeken ze de digitale databank. Alle medewerkers van de dienst Ruimte in Kinrooi gebruiken de databank omdat de wetgeving over verschillende onderwerpen zoals milieu en ruimtelijke ordening er gebundeld wordt.

Voor Rick is Schulinck Omgevingsrecht ondertussen zelfs meer dan een klassieke databank. Rick: “Je kan er niet alleen informatie raadplegen en filteren maar ook de vormgeving aanpassen zoals je het graag hebt, door bijvoorbeeld favorieten toe te voegen of zelf namen te kiezen voor bepaalde onderdelen. Een beetje ‘customizen’ eigenlijk.” Bovendien bespaart de databank de collega’s tijd omdat één zoekopdracht ook links oplevert naar andere relevante onderwerpen.

100% zekerheid

Maar de grootste meerwaarde zit in de helpdesk, waar de omgevingsambtenaren voor grote en kleine vragen terechtkunnen. Als ze de wetgeving online checken of een vraag van een burger intern bekijken, weten ze soms niet met 100% zekerheid of hun interpretatie juist is. Omdat ze de vraag dan voorleggen aan de helpdesk en binnen de twee dagen een antwoord krijgen, kunnen ze inwoners snel van hun onwetendheid verlossen en zijn ze er bovendien zeker van dat het antwoord klopt.

“Het is leuk om tegen inwoners te zeggen dat ze deze week nog een reactie van ons mogen verwachten omdat we een beroep gedaan hebben op de juristen van Schulinck Omgevingsrecht. Niet alleen wij, maar ook inwoners krijgen dan die extra bevestiging dat het antwoord helemaal correct is. Daarom krijgt de helpdesk van mij een dikke tien op tien”, vertelt Rick.

“Dankzij Schulinck Omgevingsrecht is het veel gemakkelijker om wetgeving over onderwerpen die niet jouw materie zijn, te begrijpen en gebruiken”. 

Ook bij moeilijke cases vertrouwen ze op de kennis van de helpdesk. Zo ligt Kinrooi aan de Belgische grens. In sommige gevallen is het dan ook interessant om de Nederlandse wetgeving erbij te nemen. Die is namelijk heel anders geschreven en wordt ook anders geïnterpreteerd. “We weten dat de experten van Schulinck Omgevingsrecht een vraag van top tot teen bestuderen en verder zullen kijken dan de Belgische wetgeving als dat nodig is. We kunnen vertrouwen op hun expertise”, zegt Rick.

Samengevat is Schulinck Omgevingsrecht voor Kinrooi een gebruiksvriendelijk en efficiënt hulpmiddel om wetgeving makkelijker en beter te begrijpen. “Bij wetgeving die je zelden gebruikt, bekijk je twintig verschillende websites waar tien mensen iets anders zeggen en dan vraag je je af: wat moet ik hier nu mee? Dankzij Schulinck Omgevingsrecht is het veel gemakkelijker om wetgeving over onderwerpen die niet jouw materie zijn, te begrijpen en gebruiken”, besluit hij.