Elke week lichten de juridische experten van Schulinck Omgevingsrecht een interessant arrest binnen het Vlaamse omgevingsrecht toe. Deze week is dat het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 12 juni 2025, nr. A-2425-0908. In dit arrest spreekt de Raad zich uit over de toepassing van de gewone of vereenvoudigde vergunningsprocedure.
Er bestaan in principe 2 procedures voor het verlenen van een omgevingsvergunning: de gewone vergunningsprocedure en de vereenvoudigde vergunningsprocedure (artikel 17 §1 OVD). De gewone procedure is het uitgangspunt, de vereenvoudigde procedure de uitzondering.
In deze zaak bevat de vergunningsaanvraag zowel stedenbouwkundige handelingen als een meldingsplichtige IIOA klasse 3. De Raad oordeelt dat de vereenvoudigde procedure in dit geval niet kan. In zijn beoordeling toetst de Raad één voor één aan artikel 11 tot en met artikel 14 OVB.
Zo stelt de Raad dat het in deze zaak niet gaat over een project dat uitsluitend gaat over een vergunningsplichtige exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit. Evenmin gaat het uitsluitend over vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen. Artikel 11, 12 en 13 OVB zijn daarom niet van toepassing.
Een project dat zowel vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen als een meldingsplichtige IIOA klasse 3 omvat, valt ook niet onder artikel 14 OVB. Ondanks dat deze zaak gaat over een gemengd project, omvat het project in deze zaak niet minstens 2 van de vergunningsplichten vermeld in artikel 5, 1° OVD.
De gewone vergunningsprocedure geldt dus bij een project dat vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen en een meldingsplichtige IIOA klasse 3 omvat, dixit de Raad.
Schulinck Omgevingsrecht
Meer informatie over het onderscheid tussen de gewone en de vereenvoudigde procedure vind je in Schulinck Omgevingsrecht. Nog geen abonnement? Vraag dan zeker een demo aan.