Openbaar onderzoek vs openbaarheid van bestuur
27 januari 2022 Omgevingsrecht, Omgevingsvergunning, Varia
Regelmatig ontstaat er verwarring over wanneer het bestuur inzage moet verlenen in documenten. Zo voorziet het Omgevingsvergunningsdecreet het openbaar onderzoek tijdens de vergunningsprocedure. Anderzijds bestaat er ook de mogelijkheid om inzage (en meer te vragen) op grond van het Bestuursdecreet. Om helderheid te verschaffen, lijsten we de verschillen op tussen beide systemen van openbaarheid.

Tekst uit Infographic:
Openbaar onderzoek vs openbaarheid van bestuur
Regelmatig ontstaat er verwarring over wanneer het bestuur inzage moet verlenen in documenten. Zo voorziet het Omgevingsvergunningsdecreet het openbaar onderzoek tijdens de vergunningsprocedure. Anderzijds bestaat er ook de mogelijkheid om inzage (en meer te vragen) op grond van het Bestuursdecreet. Om helderheid te verschaffen, lijsten we de verschillen op tussen beide systemen van openbaarheid.
Openbaar onderzoek
Wie: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon (artikel 23, lid 2 OVD)
Wat voor toegang Enkel inzage (artikel 24, §1 OVB)
Wanneer: Gedurende 30 dagen (artikel 24, §1 OVB)
Welke informatie?
Artikel 24 OVB:
_________________________
Alle documenten van de vergunningsaanvraag;
_________________________
Desgevallend het resultaat van het ontvankelijkheids-en volledigheidsonderzoek
Als het bestuurt erover beschikt voor de start van het OO:
_________________________
de voorlopige goed- of afkeuring van het project-MER
________________________
de adviezen
________________________
de goedkeuringsbeslissing van het project-MER/OVR
_________________________
de gemeenteraadsbeslissing over een gemeenteweg
_________________________
de beslissing in eerste aanleg
Uitzonderingen
Een niet goedgekeurd project-MER of OVR kan beperkt worden tot enkel digitale inzage via het omgevingsloket (artikel 24, §4 OVB)
Openbaarheid van bestuur
Wie: Ieder die er om verzoekt (artikel II.31 Bestuursdecreet)
Wat voor toegang: Inzage, afschrift of uitleg (artikel II.31 Bestuursdecreet)
Wanneer: In beginsel op elk ogenblik
Welke informatie
Ieder bestuursdocument. D.w.z. alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie (artikel I.4 Bestuursdecreet)
Uitzondering
Tenzij belang van openbaarheid primeert, mag bestuur steeds de aanvraag afwijzen in de drie gevallen bepaald in artikel II.33 Bestuursdecreet
niet milieu-informatie
_________________________
bestuur moet afwijzen in de zes gevallen bepaald in artikel II.34 Bestuursdecreet
_________________________
bestuur moet afwijzen als het belang van openbaarheid niet opweegt tegen de zes verschillende belangen opgelijst in artikel II.35 Bestuursdecreet
wel milieu-informatie
_________________________
bestuur moet afwijzen als het belang van openbaarheid niet opweegt tegen de belangen opgelijst in artikel II.36 Bestuursdecreet
Opgelet:
- als het OVD/OVB ruimere openbaarheid toekent, heeft dit voorrang op het Bestuursdecreet (artikel II.27 Bestuursdecreet);
- als het OVD/OVB minder ruime openbaarheid toekent, gelden de regels van het Bestuursdecreet als minimumregeling (Parl.St. Vl.Parl., 2017-18, stuk nr. 1656/1, 53)